تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/03/07 - 09:55
کد خبر: 506038

مراسم افتتاحیه؛

اولین جلسه رسمی مجلس دوازدهم/ حضور جمعی از مقامات کشوری و لشکری

اولین جلسه رسمی مجلس دوازدهم/ حضور جمعی از مقامات کشوری و لشکری

اولین جلسه رسمی مجلس دوازدهم با استقرار هیات رئیسه سنی شروع به کار کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم شورای اسلامی دقایقی پیش با حضور مقامات کشوری و لشکری آغاز شد.‌در این مراسم، آیت الله جنتی،سرلشکر سلامی،امیر سرلشکر موسوی،محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری،حجت الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه، اعضای هیئت دولت، اعضای شورای نگهبان،سردار رادان، حجت الاسلام سید حسن خمینی، علی اکبر ناطق نوری و سفرای کشورهای خارجی و دیگر مقامات حضور داشتند.

 در این مراسم بعد از استقرار هیات رئیسه سنی مجلس دوازدهم متشکل از علاءالدین بروجردی رئیس سنی و عباس قدرتی و عبدالحسین همتی به عنوان دبیران هیات رئیسه سنی، زنگ رسمی اولین جلسه مجلس دوازدهم نواخته شد.

در ابتدای جلسه علاءالدین بروجردی رئیس سنی مجلس دوازدهم تعداد حاضران اولین جلسه رسمی مجلس را ۲۹۰ نفر اعلام کرد.

عبدالحسین همتی دبیر هیات رئیسه دستور کار اولین جلسه مجلس دوازدهم را به این شرح قرائت کرد:

عبدالحسین همتی دبیر هیات رئیسه دستور کار اولین جلسه مجلس دوازدهم را به این شرح قرائت کرد: «تلاوتی آیاتی از کلام الله مجید آیات ۳۵ تا ۴۲ سوره شورا، قرائت پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دوره مجلس، مراسم تحلیف نمایندگان، گزارش معاون اجرایی مجلس، نطق رئیس سنی مجلس، گزارش انتخابات دوازدهمین دوره مجلس توسط وزیر کشور، سخنرانی محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری، اقتراع شعب و حضور نمایندگان مجلس در مرقد مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و تجدید میثاق با آرمان‌های امام(ره) و شهدا.»

پیام رهبر انقلاب به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

هم‌چنین پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی توسط حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرائت شد.(جزئیات بیشتر)

منتخبان مجلس دوازدهم سوگند یاد کردند

سپس متن سوگندنامه منتخبان دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی ، مطابق اصل ۶۷ قانون اساسی و در اجرای ماده ۳ آیین نامه داخلی توسط علاء الدین بروجردی رئیس هیأت رئیسه سنی مجلس قرائت شد و نمایندگان به صورت ایستاده آن را تکرار کردند.

متن این سوگندنامه به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم
من در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. از ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم. از قانون اساسی اطاعت کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهارنظرها، ‌استقلال کشور و آزادی مردم و تأمین مصالح آنان را مدنظر داشته باشم.»

آمادگی مجموعه اداری مجلس برای همکاری با وکلای ملت

علیرضا شریفی معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در  مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از آمادگی مجموعه اداری و اجرایی برای همکاری با وکلای ملت برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و جهت‌گیری مردمی در دوازدهم دوره مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد.

بروجردی: تحقق سیاست‌های کلان رهبری جز از طریق همبستگی ملی میسر نمی‌شود

علاءالدین بروجردی رئیس هیات رئیسه سنی مجلس دوازدهم هم در نطق خود گفت: منتخبان ملت بزرگ ایران نماد و تجلی وحدت ملی هستند و حرکت کشور به سمت رفاه، آسایش، امنیت و تحقق اهداف و سیاست‌های کلان تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری جز از طریق ایجاد همبستگی ملی میسر نمی‌شود و این اصل تعارضی با تضارب آرا و اختلاف نظرهای کارشناسی ندارد.

احمد وحیدی وزیر کشور صبح دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارشی از فرآیند برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم پرداخت.

مخبر: شهید رئیسی اداره کشور را منوط به خارج نمی‌کرد

محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری هم طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: در تمام طول سال‌های انقلاب اسلامی آنچه که همواره مشکل‌گشا بوده است حضور مردم در صحنه با تدبیر مقام معظم رهبری بوده است.

سرپرست ریاست جمهوری گفت: از سوی دیگر یکی دیگر از عوامل اثرگذار در شخصیت ایشان این بود که به ظرفیت‌های کشور اعتماد داشت و اعتقاد داشت مسائل کشور با ظرفیت‌های کشور قابل حل است.

اولین جلسه رسمی مجلس دوازدهم/ حضور جمعی از مقامات کشوری و لشکری

همچنین بر اساس آئین نامه داخی مجلس شورای اسلامی، یکی از مهمانان مراسم افتتاحیه مجالس رئیس جمهور است. از آن‌جا که رئیس جمهور کشورمان به مقام شهادت نائل شدند، در جلسه افتتاحیه مجلس دوازدهم جای خالی شهید آیت الله ابراهیم رئیسی  رئیس جمهور شهید کشورمان و شهید حسین امیر عبدالهیان را با قاب عکس این شهدا و گل پر کردند.

همسر شهید حسین امیر عبداللهیان از جمله خانواده شهدای حاضر در این مراسم است.

آغاز مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم با نواختن سرود جمهوری اسلامی توسط یگان رزم نواز ارتش همراه بود.

شعب ۱۵ گانه مجلس دوازدهم تشکیل شد

در انتهای مراسم، شعب پانزده‌گانه مجلس دوازدهم برای بررسی اعتبارنامه منتخبان این مجلس به قید قرعه مشخص و از تریبون مجلس قرائت شدند. این شعبات وظیفه بررسی اعتبارنامه منتخبان جدید مجلس را بر عهده دارند. هر شعبه دارای یک رئیس، ۲ نایب رئیس، یک سخنگو و ۲ دبیر خواهد بود و ‌به طور میانگین ۱۸ عضو خواهد داشت.

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، هر یک از شعب برای تمام دوره نمایندگی رسمیت دارند و وظیفه و اختیارات آنها رسیدگی به اعتبارنامه‌ها، تعیین اعضای کمیسیون تحقیق، تعیین اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی و بررسی و تشخیص صلاحیت نامزدهای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس است.

با پایان مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم، منتخبان برای تجدید بیعت با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی، صحن مجلس را ترک کرده و راهی مرقد امام راحل (ره) شدند اما همانگونه که بروجردی پیش از به صدا درآوردن زنگ پایان جلسه علنی تاکید کرد، جلسه شعب بررسی اعتبارنامه ها از ساعت ۱۴ امروز برگزار و بررسی ها کلید خواهد خورد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مبادله ۲۳۸ میلیارد تومان برق در بورس انرژی
۹ مسئول دیگر در ستاد سعید جلیلی منصوب شدند
مخبر با حمید نوری دیدار کرد
آیت الله «مکارم شیرازی» به بیمارستان منتقل شدند
پخت ۵۰ هزار پرس غذای نذری طی روز عید غدیر در دره شهر
اقامه نماز باشکوه عید قربان در حرم امیرالمومنین(ع)
حجت الاسلام حاج علی اکبری: مشارکت حداکثری انسجام و قدرت ملی را افزایش می‌دهد
آماده‌باش اتمی ناتو علیه روسیه و چین
اراده ایران برای کمک به افغانستان برای گذر از چالش‌ها
یک نظامی اسرائیلی دیگر پس از بازگشت از جنگ غزه خودکشی کرد
زاکانی: شفافیت اصل اول بازار سرمایه است
اولین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری، امشب ساعت ۲۰ آغاز می‌شود
تا کنون هزاران کودک در غزه جان باخته‌اند
جان باختن ۱۴ تن از حجاج اردنی در مکه
بلینگام نسخه بازی خاص خودش را دارد
دیگر نمی‌توانیم به جنگ غزه ادامه دهیم
تشدید حملات حزب‌الله ما را به درگیری گسترده‌تر می‌کشاند
افشای یک اتفاق باورنکردنی در پاداش کارلوس کی‌روش!
توجه نکردن به هوش مصنوعی کشور را چهار سال عقب می‌اندازد
ترامپ، قطبی‌تر از بایدن
پیروزی بزرگ ایران برابر سوئد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top